DPF je skraćenica za Diesel Particulate Filter, često pod nazivom FAP ili fra: filtre à particules je filter čestica čađi i nalazi se u sastavu izduvnog sistema automobila. Kod starijih dizelaša u kućištu se nalazi samo dpf filter, dok se kod novijih pre DPF filtera u kućištu često nalazi i katalizator koji ide posle turbine. Svrha ovog filtera je da smanji emisiju štetnih izduvnih gasova tako što čestice čađi zadržava u sebi kada se automobil vozi na kratkim relacijama.

DPF filter pripada sistemu za smanjenje štetnih gasova iz vozila te mu je funkcija da zaustavlja čestice čađe koje bi se inače ispustile iz automobila. Svaki filter, kako bi dobro radio i vršio optimalno filtriranje, potrebno je redovno čišćenje kako ne bi došlo do zagušenja motora. U slučaju DPF filtera, proces čišćenja naziva se regeneracija, a izvodi se tako da se pod visokim temperaturama sagoreva sakupljena čađa te se na taj način pretvori u malu količinu pepela koja se izbaci iz sistema.
U praksi postoje dve vrste regeneracije

  • pasivna
  • aktivna

Pasivna se odvija u samom automobilu kada se temperatura digne na određene vrednosti, a čestice čađe krenu same da sagorevaju. Međutim, nema kod svih vozila mogućnosti da se stvori ovakav režim vožnje pa je iz tog razloga neophodna aktivna regeneracija. Kod aktivne regeneracije, kontrolna jedinica motora, ECU (Engine Control Unit) preuzima kontrolu nad procesom regeneracije. On deluje kada čađa u sistemu postigne određenu vrednost, odnosno od 45 posto pa na dalje i tada pokreće ubrizgavanje kako bi se povećala temperatura u izduvnom sistemu te se tako pokreće i regeneracija. Međutim, ovo se može odvijati kod stabilne vožnje, a ukoliko je vožnja stani – kreni, proces će se zaustaviti te će se upaliti signalna lampica koje će prijaviti kako je filter delomično zaprljan.